Według indeksu hedonicznego ceny nieruchomości na rynku wtórnym wciąż wykazują tendencję wzrostową. Wielu osobom daje się, że zakup lokalu od osoby trzeciej wciąż jest korzystniejszym rozwiązaniem niż prawna transakcja z deweloperem lub spółdzielnią mieszkaniową. Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana. Lokale od inwestorów i prywatnych właścicieli mają bowiem swoje wady i zalety, a wybór najlepszej opcji zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji.
Koszty
Cena nieruchomości dla wielu osób jest kluczowym kryterium przy wyborze mieszkania. Starsze lokale są tańsze, jednak ich standard nie jest tak atrakcyjny jak w przypadku nowoczesnych obiektów. Kupując mieszkania z rynków wtórnego, należy również uwzględnić koszty transakcji. Cywilno-prawne czynności podlegają bowiem opłacie skarbowej. Nowe mieszkania we Wrocławiu nie wymagają natomiast od właściciela uiszczenia opłat w ramach funduszu remontowego. Zastosowane funkcjonalne rozwiązania architektoniczne generują niższe koszty opłacanych mediów. Starsze budynki nie mają również dobrej izolacji cieplnej, a wiele elementów wyposażenia trzeba wymienić już po kilku latach użytkowania.
Remont
Kupując mieszkania na rynku pierwotnym, do ceny mieszkania należy doliczyć koszty związane z wykończeniem lokalu. Właściciele nieruchomości nierzadko szukają alternatywnych rozwiązań dla firm remontowych. Prace wykończeniowe można wykonać na własną rękę przy zastosowaniu tańszych materiałów. Trzeba jednak mieć doświadczenie w tym obszarze. Kupując lokal od dewelopera, można się również zdecydować na wybór mieszkania pod klucz. Trzeba jednak liczyć się z tym, że takie nieruchomości zazwyczaj kosztują więcej niż obiekty w stanie surowym. Często można jednak natrafić na oferty promocyjne.
Zakup mieszkania z rynku wtórnego warto dobrze przemyśleć. Zdarzają się bowiem lokale po kapitalnym remoncie w korzystnej ofercie cenowej. Nowoczesne mieszkania mogą okazać się jednak korzystniejszą inwestycją, biorąc pod uwagę zastosowane rozwiązania architektoniczne. Wybór najlepszej opcji zależy również od możliwości finansowych klienta.